fbpx

Moment of Inspiration – MoI – Daj się ponieść inspiracji.

Program MoI 3D powstał, aby inżynierowie, projektanci i artyści mogli wyjść poza ramy „zwykłego ”, konserwatywnego projektowania oraz w łatwy i szybki sposób mogli zamienić swój moment inspiracji w realny efekt, w realny projektMoI umożliwia modelowanie powierzchniowe, które w przeciwieństwie do innych programów (np. Rhino®) jest dziecinnie łatwe i pozwala na uzyskanie efektu już po krótkiej chwili za pomocą kilku ruchów myszką. Czytelny i łatwy interfejs sprawia, że po około 30 minutach znasz podstawowe możliwości MoI 3D.

Program docenią przede wszystkim artyści, ponieważ pozwala on na modelowanie koncepcyjne, a więc nie stawiające ograniczeń w kształtach i rozwiązaniach. Z MoI możesz uwolnić swoją kreatywność, a w połączeniu z możliwościami programu do renderingu KeyShot zobaczyć jak Twoje pomysły będą wyglądały w rzeczywistości. Pamiętaj, nie każdy ma wyobraźnię przestrzenną, ale profesjonalna wizualizacja produktu lub projektu może przekonać każdego.

Nie tracisz czasu i cierpliwości, jak w przypadku innych podobnych programów.

Wywiad z twórcą MoI 3D

Przedstawiamy wywiad z twórcą Moment of Inspiration, który dostępny jest pod linkiem: http://blog.novedge.com/2008/07/an-interview-wi.html

Dlaczego warto skorzystać z MoI?

  • program nie ma wysokich wymagań sprzętowych,
  • jest prosty i intuicyjny w obsłudze,
  • ma duże możliwości,
  • elastyczne zastosowanie w każdej branży,
  • bezproblemowa współpraca z M-Files oraz Alibre Design,
  • znacznie tańsza alternatywa dla Rhino.

Minimalne wymagania techniczne

Wymagania systemowe

  • Windows XP 32/64 bit;
  • Windows Vista 32/64 bit;
  • Windows 7 32/64 bit;
  • Procesor AMD lub Pentium 4 lub nowszy;

Wymagania sprzętowe

  • Minimum 1 GB RAM
  • Minimum 500MB wolnej przestrzeni dyskowej
  • Myszka z 3 przyciskami
  • Monitor rozdzielczości 1024 X 768 lub większej
  • Dowolna karta graficzna (nie ma specjalnych wymagań)

Dodatki do MoI 3D

Twórca: Michael Gibson (www.moi3d.com)

Dodatek ten przekonwertuje krawędzie modelu 3D z pliku „.Obj” do odcinków tworzących siatkę w pliku MoI (.3dm). Program MoI 3D nie miał możliwości bezpośredniego importu plików „.Obj”, zatem ten dodatek uczynił to możliwym.

Jak to zrobić?

1. Pobieramy dodatek „Obj23dmWireframe.zip”. Rozpakowujemy do folderu „Obj23dmWireframe”  i uruchamiamy program o tej samej nazwie:

2. Wczytujemy dowolny plik „.Obj”

3. Wybieramy miejsce docelowe pliku .3dm. Domyślnie jest to folder z wybranym plikiem .Obj

4. Następnie wybieramy ‘Zapisz’. Pojawia się okno opcji zapisu:

Do wyboru mamy następujące opcje:

  • One line for each edge – każda krawędź będzie utworzona z pojedynczej linii;

  • One closed polyline for each face – każda płaszczyzna będzie utworzona z zamkniętej polilinii.

Narzędzia tego możemy także użyć, aby z modelu 3D (.step lub .igs) uzyskać siatkę tego modelu. Należy więc zaimportować taki model do MoI 3D, wyeksportować go do formatu „.Obj” z wybraną rozdzielczością siatki i użyć programu ‘Obj23dmWireframe’ aby przekonwertować plik na „.3dm”.

Tak oto z modelu „.step”

otrzymujemy model „.3dm”.

Twórca: Michael Gibson (www.moi3d.com)

Program ten daje możliwość łączenia kilku plików „.Obj” w jeden taki plik. Jest to bardzo użyteczne, jeżeli chcesz zbudować model z kilku plików „.Obj” wyeksportowanych z innymi parametrami siatki lub gdy program, z którym pracujesz, ma możliwość pracowania tylko na jednym pliku „.Obj”. Należy pamiętać, aby odpowiednio umiejscowić modele, ponieważ program scala je w początku układu współrzędnych.

Dysponujemy dwoma plikami „Obj”, które poddamy operacji scalenia.

1. Pobieramy „MergeOBJ.exe” i uruchamiamy program. Dodamy dwa pliki do scalenia: „mug.obj” i „saucer.obj”.
W oknie programu wybieramy ‘Add files’, wskazujemy dwa pliki i wybieramy ‘Generate merged file’.

2. Podajemy nazwę pliku, wskazujemy folder docelowy i wybieramy ‘Zapisz’. Możemy zamknąć program. Wcześniej omówionym programem „Obj23dmWireframe” należy przekonwertować plik na „.3dm” i uruchomić w MoI 3D.

Jak widać, podstawka i lubek nachodzą na siebie, ponieważ były źle spozycjonowane  w układzie współrzędnych.

3. Po prawidłowym pozycjonowaniu modeli i scaleniu w programie „MergeOBJ” otrzymamy:

Twórca: Marco

Odnajdywanie się w dużej liczbie elementów podczas tworzenia modeli 3D, znacznie ułatwia nadawanie kolorów na poszczególne części.

W MoI 3D, domyślną paletę podstawowych kolorów do oznaczania części (czerwony, pomarańczowy, zielony, cyjan, niebieski, magenta) można rozszerzyć o dodatkowe 213 kolorów.

Dzięki temu, praca będzie przyjemniejsza, a same modele, mogą wyglądać bardziej atrakcyjnie.

Jak to zrobić?

RAL – system oznaczania kolorów oparty na porównaniu z wzorcami. Zawiera aż 213 zdefiniowanych kolorów, używanych w oznaczeniach kolorów lakierów samochodowych, farb, folii PVC.

Szablon zawiera kod koloru i jego angielską nazwę.

  • RAL 10xx – grupa odcieni żółtych
  • RAL 20xx – grupa odcieni pomarańczowych
  • RAL 30xx – grupa odcieni czerwonych i różowych
  • RAL 40xx – grupa odcieni fioletowych
  • RAL 50xx – grupa odcieni niebieskich
  • RAL 60xx – grupa odcieni zielonych
  • RAL 70xx – grupa odcieni szarych
  • RAL 80xx – grupa odcieni brązowych
  • RAL 90xx – grupa odcieni białych i czarnych

Od teraz dostępny także w MoI 3D. Wystarczy poniższy adres wkleić do paska przeglądarki i zapisać plik szablonu.

Download: http://moi3d.com/forum/get_attachment.php?webtag=MOI&hash=63e66adf59d2dc29f4d271260752f510&filename=RAL.3dm

1. Uruchamiamy Moi 3D i wybieramy Opcje, w zakładce Ogólne wczytujemy Plik szablonu.

2. Zaznaczamy szablon RAL.3dm i wybieramy Otwórz.

3. Zamykamy okno Opcji  i uruchamiamy ponownie MoI 3D.

Po narysowaniu dowolnego elementu możemy nadać mu kolor z szablonu. Do dyspozycji mamy też kolory
standardowo dostępne w MoI 3D – w sumie 220 kolorów.